loading...

خدمات بازرگاني و ترخيص كالا از گمرك ايران| كارگزار گمرك

خدمات بازرگاني و ترخيص كالا از گمرك ايران| كارگزار گمرك

بازدید : 500
11 زمان : 1399:2

ترخيص كالا از گمرك ايران :

ترخيص كالا از گمرك فرايندي در گمركات ايران است كه توسط صاحب كالا يا نمايندهٔ قانوني صاحب كالا (بند ب ماده ۱ قانون امور گمركي مصوب سال ۱۳۹۰ مجلس شوراي اسلامي) نزد گمرك ايران جهت صادرات يا واردات كالا صورت مي‌گيرد و در طي آن كالا با انجام تشريفات گمركي مربوط از اماكن گمركي خارج مي‌گردد. در اين صورت كالا از حالت قاچاق خارج شده و جنبه قانوني پيدا مي كند. در فرآيند ترخيص كالا چندين مرحله طي مي شود كه از جمله آماده سازي، ثبت اسناد واردات يا صادرات كالا به شكل فيزيكي يا الكترونيك، محاسبه وجوهي همچون سود بازرگاني، حقوق گمركي، ماليات، ماخذ تعرفه گمركي و تسهيلات ارائه شده توسط دولت به واردكنندگان و صادر كنندگان كالا و … صورت مي گيرد.
هر كشور به طور ساليانه سياست‌هاي خود در رابطه با تجارت خارجي را منتشر مي‌كند كه در آن قيد مي‌شود چه كالاهايي براي صادرات و واردات مجاز هستند. از اين رو، در يك سال ممكن است واردات يا صادرات نوع خاصي از كالا آزاد و در سال ديگر ممنوع باشد. همچنين، واردات يا صادرات برخي كالاها ممكن است رايگان يا مشمول درصد مشخصي تعرفه شود. به همين علت، تجار به منظور جلوگيري از بروز هر گونه مشكل قانوني و تسهيل فرايند ترخيص كالا لازم است تا به طور سالانه از قوانين گمركي كشور مبدا و مقصد اطلاع كامل كسب كنند.

كارگزار رسمي گمرك (حق العمل كار گمرك) :

در اكثر كشورها كارگزار رسمي گمرك (حق العمل كار گمرك ) خدمات ترخيص كالا از گمرك را انجام مي دهند. خطوط كشتي راني، وارد كنندگان و صادر كنندگان و تجارت هاي مستقل بطور عمده كارفرمايان حق العملكار گمرك ( كارگزار گمرك) به شمار مي روند و كشور ايران هم از اين قائده مستثني نمي باشد.

ويژگي‌هاي يك كارگزار ترخيص كار حرفه‌اي :

با توجه به اهميت و پيچيدگي فرايند ترخيص كالا بايد كارگزاري رسمي گمرك را براي اين كار انتخاب كرد كه توانايي و مهارت لازم در انجام امور گمركي به بهترين وجه ممكن را داشته باشد. اولين فاكتوري كه بايد در يك كارگزار ترخيص كالا از گمرك ايران به دنبال آن بود دانش تخصصي است. از آن‌جايي كه قوانين گمركي در هر كشور متفاوت و فرايند ترخيص كالا داراي پيچيدگي خاص خود است، كارگزار مي‌بايست از تمام قوانين و جوانب كار آگاهي كامل داشته باشد. تجربه نيز از جمله ويژگي‌هاي مهم يك كارگزار ترخيص كالاي حرفه‌اي است. تجربه اين امكان را به كارگزار مي‌دهد تا از روال كار و مشكلات رايج ترخيص كالا آشنايي داشته باشد و بتواند امور را با سرعت بالا پيش ببرد. سومين ويژگي كه مي‌بايست در كارگزار ترخيص كالا مشاهده كرد در دسترس بودن او است. وارد كننده در صورت نياز بايد بتواند به شكل تلفني يا حضوري با كارگزار ارتباط برقرار كند و مسائل و مشكلات خود را با او در ميان بگذارد.
براي خيلي‌ها ترخيص كالا كاري پر استرس محسوب مي‌شود. بروز هر گونه مشكل مي‌تواند فرايند ترخيص كالا را با تاخير مواجه كند و در نتيجه هزينه‌هاي گزافي را به وارد كننده براي مواردي همچون هزينه نگه‌داري كالا در انبار تحميل كند. به همين جهت، همكاري با يك كارگزار حرفه‌اي گمرك براي اطمينان از انجام صحيح تمامي فرايند ترخيص كالا ضروري است.

شركت بازرگاني تيوا تجارت آروين تاسيس 1386
‎خدمات ترخيص كالا از گمرك ايران
ترخيص كالا از بندرعباس
ترخيص كالا از خرمشهر
ترخيص كالا از فرودگاه امام خميني
ارائه مشاوره و كليه خدمات بازارگاني و واردات كالا از چين و ديگر كشورها
تلفن دفتر تهران : ۸۸۷۱۳۱۹۹
‎تلفن مديريت آقاي حسيني :۰۹۱۲۸۹۵۲۵۹۰

اهميت ترخيص كالا:

در زماني كه فرآيند ترخيص كالا صورت مي گيرد، يكي از موارد ضروري، تعيين ارزش كالاهاي ترخيص شده مي باشد. ارزش كالاها از جمله اطلاعاتي است كه يك ترخيص كار گمرك و يك تاجر با سابقه بايد به آن توجه داشته باشند. در تمامي گمركات، در مرزهاي كشور ارزش كالاها با قيمت هاي متفاوتي تعيين مي شوند (كه در سامانه TSC ارزش قابل جستجو مي باشد.)

شرايط لازم جهت ترخيص كالا:

براي ترخيص كالا از گمرك بايد مجوزهاي لازم و كارت حق العمل كاري و كارت بازرگاني كه توسط سازمان گمرك ايران صادر مي شود، دريافت شود.
مراحل ترخيص كالا در گمرك:
1- تكميل اسناد
2- ورود اطلاعات از طريق سيستم EPL
3- پرينت اظهارنامه
4- دريافت كوتاژ و تعيين مسير
5- ارزيابي كالا
6- اخذ مجوزهاي لازم
7- كارشناس سرويس ( مجازي )
8- 10% كرايه حمل خطوط خارجي
9- صندوق
10- انبارداري و
11- درب خروج
12- خروج كالا
روند اظهار و ترخيص:
تحت يك سيستم الكترونيكي ،ديگر نيازي نيست كه به بخش هاي مربوطه برويد و اسناد كاغذي ارائه دهيد،چون ديگر تمام اسناد كاغذي از سيستم كامپيوتري شخص خريدار به سيستم ترخيص الكترونيكي گمرك انتقال داده خواهد شد.

عموما روال اظهار و ترخيص شامل اين ۴ مرحله زير است:
ثبت اظهارنامه :
اولين مرحله از فرايند ترخيص كالا از گمرك تكميل اظهارنامه واردات و ثبت آن در سيستم گمرك به صورت آنلاين هست. نوع كالا، كميت، علامت تجاري، فني، مدل، ارزش و وزن كالا از جمله اطلاعاتي است كه در زمان ورود كالاها به گمرك به آنها توجه مي شود. حال چه قبل از ورود محموله و چه بعد از آن ،شركت كشتيراني گزارش ورود و اطلاعات را به گمرك مي دهد. اگر هيچ خطا و مشكلي پيش نياد ،اعلاميه ورود كشتي يا هواپيما توسط سيستم الكترونيكي گمرك، شماره اعلاميه ورود به شركت كشتيراني و حمل و نقل داده مي شود. وقتي كه محموله به بندر رسيد وارد كننده يا ترخيص كار اظهارنامه را به سيستم الكترونيكي گمرك مي دهد. كوتاژ به معناي ثبت اظهارنامه واردات يا صادرات كالا در گمرك است كه براي هر اظهار نامه ثبت شده، به آن يك شماره اختصاص داده مي شود، به اين شماره كوتاژ گفته مي شود.

بررسي و تاييد اظهارنامه:
مرحله دوم چك كردن و تائيد اعلاميه و اسناد ديگر توسط وارد كننده است. باز هم سيستم الكترونيكي گمرك اطلاعات داده شده را اعتبار سنجي مي كند و در عرض چند ثانيه شماره اظهار را به شما مي دهد و شما پرداخت الكترونيكي را انجام مي دهيد.

پرداخت عوارض و ماليات واردات:
مرحله سوم پرداخت عوارض و ماليات در خواست شده است كه دو راه براي پرداخت عوارض و ماليات گمركي وجود دارد: پرداخت به صورت فيش بانكي و يا پرداخت به شكل الكترونيكي.

ارائه ساير اسناد:
در كنار اطلاعات، برخي اسناد و مدارك نيز بايد به اداره گمرك تحويل داده شود.از جمله گواهي بهداشت كه براي مواد غذايي و همچنين محصولات آرايشي و بهداشتي و دارويي ضرورت دارد. در كنار آن مي توان از فاكتور خريد نيز نام برد كه قيمت خريد كالاها را نشان مي دهد. ارائه پكينگ ليست، مانيفست و بارنامه نيز از ديگر مدارك لازم جهت ارائه به گمرك مي باشد.

تطبيق اسناد :
اداره گمرك به منظور تعيين ارزياب بايد تمامي اسناد و مدارك دريافتي از سوي متقاضيان و تاجران را به دقت بررسي كرده و سپس آنها را جهت ارزيابي و كنترل كالا با اسناد و صدور صورتحساب به قسمت حسابداري ارائه دهد.

اسناد لازم براي ترخيص كالا:
در پنجره واحد تجاري فرامرزي در زمان اظهار كالا در رويه واردات، بارگذاري بارنامه، ترخيصيه، قبض انبار، پرفرما، پكينگ ليست، فاكتور و گواهي مبدا الزاميست و صرفا براي اين سه سند، محلي براي بارگذاري در نظر گرفته شده است.

برخي از اظهار كنندگان تمامي اسنادي را كه ممكن است كارشناس در زمان بررسي اظهارنامه از آنها مطالبه كند به همراه اين سه سند ضروري اسكن و بارگذاري مي كنند.
اصل اسنادي كه بايد به اظهارنامه ضميمه شوند عبارتند از:
كالاي ورودي
اسناد خريد
اسناد حمل (يا تصوير تصديق شده سند حمل توسط شركت حمل و نقل بين المللي)
ترخيصيه
قبض انبار
مجوزها و گواهي هاي لازم:
اسناد بانكي (در صورتي كه كالا از طريق نظام بانكي وارد شده باشد)
گواهي مبدأ
صورت عدلبندي (در صورت يكنواخت نبودن كالا)
و ساير اسنادي كه گمرك در اجراي قانون يا ساير قوانين ضروري بداند.
ضميمه نمودن سند حمل و ترخيصيه براي كالاي ورودي از مناطق آزاد تجاري – صنعتي و ويژه اقتصادي به سرزمين اصلي كه در منطقه معامله شده يا قبض انبار آن تبديل شده است ضروري نمي باشد.
ب – كالاي صدوري:
قبض انبار (در صورت تحويل كالا به انبارهاي گمركي)
مجوز ارزيابي در خارج از اماكن گمركي (حسب مورد)
سياهه فروش (فاكتور)
فهرست عدلبندي (در صورت يكنواخت نبودن كالا)
گواهي ها و مجوزهاي قانوني (در صورت شمول)
تصوير پروانه ورود موقت براي پردازش يا پروانه ورود قطعي براي تعيين مواد وارداتي به كاررفته در كالاي صادراتي (حسب مورد)
و ساير اسنادي كه گمرك در اجراي مصوبات مراجع صلاحيت دار ضروري بداند.

صدور پروانه ترخيص كالا :

پروانه ترخيص به كالاها جنبه قانوني مي بخشد. همچنين شماره و كد شناسايي نيز در اين مرحله تعيين مي شود. با وجود اين كد بر روي محصولات و كالاها، مي توانند در هر كدام از بازارهاي كشور عرضه شوند. ضمن اينكه هيچ پيگيري قانوني متوجه تاجران نخواهد بود.

هزينه ترخيص كالا از گمرك :

هزينه ترخيص كالا مي تواند شامل هزينه انبارداري، باربري، تخليه، تعرفه آزمايشگاه، بارگيري، بدرقه كالا ، كارشناسي كالا و غيره… باشد كه از صاحب كالا ( يا نماينده آن ) در هنگام ترخيص كالا دريافت مي گردد.
هزينه هاي گمركي ذكر شده بصورت مجزا از حقوق ورودي وصول مي گردد. حقوق ورود كالا جهت ترخيص كالا 5% ارزش گمركي كه به اضافه سود بازرگاني است كه سازمان گمرك ايران مسئوليت وصول آن را به عهده دارد و جهت رويه واردات قطعي كالا وصول مي نمايد.
ترخيص انواع كالا از گمرك از خدمات اصلي بازرگاني تلاش و توسعه مي باشد ما آماده ايم با بهره گيري از تيم تخصصي و با تجربه ترخيص كالا خود به بهترين نحوه ممكن و با سرعت و دقت بالا كليه خدمات گمركي و خدمات بازرگاني بازرگانان و تجار محترم را بر عهده بگيريم.
از جمله خدمات شركت بازرگاني تلاش و توسعه مي توان به مشاوره امور گمركي و بازرگاني، تهيه و تنظيم اسناد و مدارك بازرگاني و بانكي، ثبت سفارش انواع كالاهاي تجاري، پيگيري دعاوي حقوقي گمرك و مشاوره در زمينه حل اختلافات ميان گمرك و صاحبان كالا اشاره كرد.

مشكلات رايج در ترخيص كالا :

به دليل پيچيدگي ترخيص كالا ممكن است طي اين فرايند مشكلات عديده‌اي خارج از كنترل صاحب كالا ايجاد شود. اولين و رايج‌ترين مشكل بروز تاخير طولاني مدت در ترخيص كالا است. عواملي از قبيل به طول انجاميدن فرايند بازرسي كالا و ناقص بودن مدارك ارائه شده به گمرك مي‌تواند در اين امر نقش داشته باشند. تاخير در ترخيص كالا مي‌تواند هزينه‌هاي بسياري از قبيل هزينه نگه‌داري كالا در انبار گمرك را براي فرد وارد كننده در پي داشته باشد. آسيب ديدگي فيزيكي كالا نيز از جمله مشكلات رايج در فرايند ترخيص كالا محسوب مي‌شود. بارگيري و تخليه نامناسب بار مي‌تواند باعث خسارت ديدن كالا شود. با اين حال، در صورتي كه كالا تحت پوشش بيمه باشد مي‌توان خسارت وارده را از شركت بيمه گذار دريافت كرد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 12

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 133
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 15
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 36
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 550
  • بازدید سال : 2150
  • بازدید کلی : 1997753
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی